Home » Blog » Gezonde voeding » Welke voeding voor je immuunsysteem?

Welke voeding voor je immuunsysteem?

door | 19 dec, 2021 | Gezonde voeding

Voeding voor de optimale bescherming tegen een virus

Het Corona virus heeft de wereld in zijn greep. Er worden veel adviezen gegeven om jezelf te beschermen tegen het Corona virus. De adviezen zijn: handen wassen, handgel gebruiken, niezen in de arm en geen handen schudden. Wat kan jij zelf nog meer doen?

Eerst even een korte toelichting over ‘ Wat is een virus? ’

Een virus is niet levend microscopisch organisme wat erfelijke materiaal bevat. Zij hebben een gastheer nodig om te overleven. Wij, als mens,  zijn de gastheer voor een virus. Het virus gaat in onze lichaamscellen zitten en gebruiken het levend materiaal om in te leven en te vermenigvuldigen. Het immuunsysteem gaat aan het werk als er een virus binnen komt.

Zou je zelf misschien nog meer kunnen doen om je lichaam te beschermen? Jazeker!  Geef je lichaam genoeg vitamines en mineralen zodat ons beschermer; het immuunsysteem in volle paraatheid kunt reageren.

Adviezen om preventief het immuunsysteem te ondersteunen en versterken:

Gezond eten

Je wilt je lichaam nu zo veel mogelijk alle vitamines en mineralen geven. Het immuunsysteem verbruikt veel Vitamine C, vitamine D, Zink en omega 3 vetzuren.

Vitamine C

Waar zit veel Vitamine C in?

  • Groenten: paprika, spruitjes, tuinboon, waterkers, asperges, bleekselderij, boerenkool, broccoli, Chinese kool, citroen, doperwten, koolraap, olijven, paksoi, peterselie, peulen, rode kool, witte kool, snijbiet
  • Fruit: aardbeien, ananas, frambozen, grapefruit, kiwi, kruisbessen, limoen, lychee, mango, meloen, papaja. Sinaasappel, zwarte bessen
  • Aardappelen

Vitamine D

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij de eerste kennismaking met een virus of bacterie. Het is één van de eerste immuunreacties; het opsporen van het virus/ bacterie.  Vitamine D krijgen we voornamelijk binnen via de zon. Via wilde zalm en haring is een klein beetje vitamine D te krijgen. Nu tijdelijk suppletie van vitamine D is wenselijk. Tijdelijk 2x per dag 75 mcg inname luidt het advies, verdeel dit over de twee momenten.

Zink

Zink is een mineraal en speelt een centrale rol bij immuunsysteem; het produceren van cytokines. Cytokines zijn de boodschapper cellen die het immuunsysteem remmen of juist activeren.

Waar zit veel Zink in? In eiwitrijke voeding, hele granen, peulvruchten, noten en zaden. Voeg deze voedingsmiddelen dagelijks toe aan je voedingspatroon.

Omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren spelen een rol bij het immuunsysteem, het heeft o.a een ontstekingsremmende werking. Dus wanneer het lichaam in de ontstekingsfase wordt gezet door bijvoorbeeld een virus, remt omega 3 dit proces uiteindelijk weer om het immuunsysteem balans te krijgen.

Omega 3 krijg je binnen via vette vis, walnoten, lijnzaad, chiazaad, pisctache, hennepzaad. Eet dagelijks 25 gram noten en voeg verschillende noten/zaden oliën toe aan je voeding.

Neem voldoende vezels in via je voeding.

Groente en fruit bevatten goede vezels voor je darmen. In je darmen zit voor 80% je immuunsysteem dus je wilt nu je darmen in optimale conditie hebben.

Eet 300 tot 500 gram groente op de dag. Verdeel de groente op de dag. Start eens met een groenteomelet of neem een zelf gemaakte soep als lunch.

De vezels uit tarwe bevatten veel gluten. Deze gluten kunnen de darmwand irriteren waardoor het immuunsysteem vatbaarder wordt voor allergenen en virussen. Je wilt de darmen in optimale conditie hebben dus vermijd nu deze tarwe in je voedingspatroon. En wanneer je tarwe eet, zoek de biologische variant. In de biologische tarwe zitten andere gluten die de darmwand minder kunnen irriteren. Of neem de durum tarwe variant, deze bevatten ook andere gluten. Hier worden vaak couscous, noodles, pasta en bulgar van gemaakt.

Stress verminderen

Stress is een ballast voor je lichaam. Het verbruikt veel meer vitamines en mineralen om de stressprikkel aan te kunnen. Dit gaat uiteindelijk ten koste van je immuunsysteem. Zorg goed voor jezelf en neem bijvoorbeeld dagelijks een koude douche. Hiermee geef je het lichaam tijdelijke een stressprikkel waardoor het immuunsysteem even tijdelijk aangewakkerd wordt.

Goede nachtrust

Tijdens de nacht is onze lever aan het werk en levert energie aan het immuunsysteem. Op tijd naar bed geeft je immuunsysteem de ruimte om zijn werk goed uit te voeren.

Samenvattend

  • Wees lief voor je lichaam.
  • Geef het extra vitamines en mineralen
  • Ga op tijd naar bed
  • Zoek ontspanning

Neem je basis supplementen in:

Vitamine C : Preventief dagelijks 2 gram vitamine C suppletie inname

Vitamine D: preventief 2x 75 mcg

Omega 3-vetzuren

Creëer voldoende ontspanning, Geniet van gezond eten en Beweeg!

Voldoende beweging ook zo belangrijk. Heb je behoefte aan meer advies of lekkere gezonde recepten? Laat een reactie hieronder achter en dan reageer ik op je vraag. En wil je specifiek advies voor jouw lichaam, plan een Gezondheidscheck in. Zo krijg je antwoorden op al je vragen.

 

 

Over mij

Ik ben Els van der Kleij en ruim 19 jaar werkzaam in de beautybranche. Mijn specialisatie zijn huidproblemen. Na verschillende opleidingen van Schoonheidsspecialiste, Huidtherapie tot Orthomoleculaire voedingstherapeut heb ik mijn kennis gebundeld en een uniek concept gecreëerd in mijn praktijk.

Gerelateerde artikelen

Acne, oorzaak van binnenuit?

Acne, oorzaak van binnenuit?

In deze blog wil ik in gaan op de oorzaak of oorzaken van acne. Er kunnen meerdere oorzaken onderliggen bij het ontstaan van acne. De acne is wel zichtbaar op de huid maar binnen in je lichaam kan er een lichaamsproces onvoldoende werken met als gevolg een acnehuid.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin